Daňový bonus 2010

V priebehu roka má zamestnanec nárok na mesačný daňový bonus, pri splnení ostatných podmienok (podpísané vyhlásenie, príslušné doklady) len vtedy, ak jeho hrubé zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti v príslušnom kalendárnom mesiaci sú aspoň vo výške polovice platnej mesačnej minimálnej mzdy.

Táto suma do konca roku 2009 predstavovala 147,75 € (295,50 / 2).  Od 1. 1. 2010 sa táto suma zvýši na 153,85 € (307,70 / 2).

U zamestnancov v pracovnom pomere na kratší pracovný úväzok sa najprv musí spraviť prepočet minimálnej mzdy podľa počtu hodín a až z neho sa vypočíta polovica, ako základňa potrebnej minimálnej výšky príjmov na uvedené účely. Do úvahy sa na tento účel berú všetky zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti od príslušného zamestnávateľa, vrátane príjmov zo sociálneho fondu a ďalších príjmov tohto druhu (aj ktoré nie sú mzdou na účely Zákonníka práce, t. j. aj odmeny z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, a pod. – bližšie pozri § 5 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. ďalej len „ZDP“) . Do úvahy sa neberú len tie príjmy zo závislej činnosti, ktoré sú od dane oslobodené (napr. nepeňažné príspevky na stravovanie) a príjmy, ktoré nie sú predmetom dane (napr. nárokové cestovné náhrady).

Výška minimálnej mzdy má vplyv aj na uplatnenie ročného daňového bonusu. Zamestnanec má naň nárok, ak dosiahne za príslušný rok zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy. Za rok 2009 je to aspoň vo výške 1 773 € (295,50 x 6). V roku 2010 pôjde o sumu 1 846,20 (307,70 x 6). U zamestnancov v pracovnom pomere na kratší úväzok to bude opäť 6-násobok minimálnej mzdy prepočítanej podľa pracovného úväzku. Do tejto sumy sa započítajú zdaniteľné príjmy zamestnanca od všetkých zamestnávateľov, a to bez ohľadu na spôsob ich zdanenia v priebehu roka (t. j. nielen príjmy zdanené preddavkami na daň, ale aj tie, z ktorých bola daň vybratá zrážkou – do 165,97 € mesačne pri nepodpísanom vyhlásení na zdanenie príjmov zo závislej činnosti).

Samostatne zárobkovo činné osoby musia pri uplatňovaní daňového bonusu (v daňovom priznaní) dosiahnuť rovnakú ročnú výšku hrubých zdaniteľných príjmov z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti (aspoň 6-násobok minimálnej mzdy) s tým, že súčasne musia vykázať čiastkový základ dane z uvedených príjmov.

Pri vykázaní daňovej straty nárok na daňový bonus stratia (aj keď budú mať vyššie príjmy ako 6-násobok minimálnej mzdy).

Ak je zamestnancovi v priebehu roku uplatnený mesačný daňový bonus len v niektorých kalendárnych mesiacoch a za rok nedosiahne potrebnú výšku zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti (a ani z podnikania), ponechá sa mu len daňový bonus, ktorý už mal realizovaný, resp. vyplatený. Na plnú ročnú výšku však dodatočne nebude mať nárok (§ 33 ods. 7 ZDP). Zostávajúcu časť si bude môcť uplatniť dodatočne po skončení roka len druhá oprávnená osoba (napr. manželka).

Do zvýšenia životného minima je mesačný daňový bonus od začiatku roku 2010 vo výške 20 € na každé vyživované dieťa. Po jeho zvýšení (pravdepodobne od 1. júla 2010) sa o rovnaký koeficient rastu zvýši pomerne aj jeho mesačná výška. V nadväznosti na to sa vypočíta ročný daňový bonus (na rok 2010).

Spracované podľa článku: [ 31.12.2009 | 1/2010 | Dane a účtovníctvo - Daň z príjmov ] Ing. Dagmar Piršelová

Komentáre k článku “Daňový bonus 2010”


  • Dobrý deň, chcem sa opýtať či máme nárok na DB na dieťa, ak sme obidvaja dosiahli príjmy zo závislej činnosti len zo zahraničia /Veľká Británia/, ale trvalé bydlisko máme na Slovensku aj dieťa.

  • RENATA FABEROVA

    Dobrý deň,chcela by som sa opýtať,či mám nárok na DB,keď som na PN od februára t.r.
    ,som rozvedená a deti žijú so mnou v spoločnej domácnosti,čiže som živiteľka rodiny. Môj zamestnávateľ mi oznámil, že naň nárok nemám. ĎAKUJEM.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      nárok na DB počas obdobia, kedy ste PN nemáte, pretože nedosahujete zákonom stanovenú výšku zdaniteľných príjmov -predpokladám, že zo zamestnania §5, ale nárok zatiaľ úplne nestrácate, pretože si nárok na DB môžte uplatniť dodatočne na ročnej báze – keď Vám bude zamestnávateľ robiť Ročné zúčtovanie dane, alebo ak si budete robiť daňové priznanie sama za zdaňovacie obdobie 2010 a Vaša výška príjmov bude aspoň vo výške 6-násobku minim. mzdy (1846,20€)

  • Dobrý deň,
    Má nárok na daňový bónus zamestnanec-cudzinec, občan Maďarskej republiky, zamestnaný u nás na Slovensku, ktorý nemá trvalý pobyt na území SR? Každý deň dochádza do práce zo susedného štátu, jeho manželka nie je zamestnaná. Ďakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      na základe Zákona o dani z príjmov 595/2003 Zb.z. §33 ods 10 Daňový bonus podľa odsekov 1-9 si môže uplatniť aj daňovník s obmedzenou daňovou povinnosťou, ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území SR (§16) v príslušnom zdaňovacom období tvorí minim. 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka, ktoré mu plynú zo zdrojov na území SR a zdrojov v zahraničí.
      Čiže ak daňovník spĺňa aj túto podmienku, tak by si mohol uplatniť nárok na DB aj na území SR.

  • Terézia Tarabášová

    Dobrý deň,

    chcela by som sa spýtať, či môže poberať daňový bonus môj manžel na mňa, keď som študentka denného štúdia na vysokej škole, nepresiahla som štandardnú dlžku štúdia a máme 3 mesačné dieťa, na ktoré už manžel poberá daňový bonus. Doteraz poberal na mňa bonus môj otec.

    Ďakujem za odpoveď.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      podľa Zákona a dani z príjmov § 33 Daňový bonus je možné si uplatniť na každé vyživované dieťa žijúce v domácnosti s daňovníkom. Vyživovaným dieťaťom je dieťa vlastné, osvojené, dieťa prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušných orgánov a dieťa druhého z manželov. DB teda nemožno uplatniť na vlastnú manželku-nie ste voči manželovi vyživovaným dieťaťom. Daňový bonus na Vás by si mohol uplatniť jeden z rodičov pod podmienkou, že v uvedenom období ste žili spolu v jednej domácnosti s nimi a zároveň Váš manžel nemá za toto zdaňovacie obdobie zdaniteľné príjmy presahujúce sumu podľa § 11 ods.2 písm.a) Zákona o dani z príjmov.

  • mám syna vo veku 21 r.neštuduje,je evidovaný na ÚP,má manželku a dieťa,manželka poberá rodičovský príspevok+prídavok na dieťa cca 185€ mesačne.Syn nemá žiadny zdaniteľný ani iný príjem. Žijú s nami v spoločnej domácnosti.Ja a môj manžel pracujeme.
    Mám ako iná oprávnená osoba nárok na daňový bonus?

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      nárok na DB si v tomto prípade uplatniť nemôžete, pretože Váš syn je evidovaný na UPSVaR, ako píšete – neštuduje, čiže sa už sústavne nepripravuje na povolanie štúdiom a tým už nepatrí do skupiny “nezaopatrené dieťa”.

  • Dobrý deň prajem!
    Chcem sa spýtať, na čo má nárok študent, ktorý nestihol do 25 rokov ukončiť štúdium.Uvediem príklad:
    - rok narodenia sept.- dec. 1985/do ZŠ nastúpi až o rok neskôr – silné ročníky/
    - základná deväťročná škola: 1992 – 2001
    - stredná škola: 2001 – 2005
    - medicína – štandardná dĺžka štúdia 6 rokov: 2005 – 2011.
    Teda 25 rokov dovrší teraz, koncom roka 2010.pričom koniec štúdia bude najskôr v júni 2011.
    Vopred ďakujem za radu.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      pre uplatnenie si daňového bonusu, prídavkov na dieťa je potrebné splniť zákonom stanovené podmienky a jednou z nich je aj vek do 25 rokov. Po tomto veku nárok zaniká, aj keď štúdium napr. pokračuje ďalej. Študentovi zvyčajne nezanikajú študentské zľavy a bonusy, ktoré môže využívať pri študovaní na danej VŠ a ako majiteľ niektorých študentských zľavových kariet zvyčajne do dovŕšenia 26 rokov veku.
      Možnosť uplatnenia nejakých sociálnych štipendii, príspevkov závisí od finančnej situácie Vašej rodiny.

  • Mária Melišková

    Dobrý deň, chcem sa utvrdiť v tom, že zamestnanec, ktorý sa rozviedol a dieťa bolo zverené do starostlivosti manželky, nežijú v spoločnej domácnosti, nemá nárok na daňový bonus i keď je bývalá manželka nezamestnaná. Ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      áno, máte pravdu, zamestnanec stráca nárok na uplatnenie si DB.

    • Alena Vranovičová

      Dobrý deň, chcela by som sa Vás spýtať, moja dcéra už štvrtý mesiac nežije v spoločnej domácnosti s otcom svojích dvoch detí, vydatá nie je, vybavila si, aby jej boli detské prídavky doručované na jej účet, daňový bonus ešte nepoberá, len chcem vedieť, či má nárok na poberanie daňového bonusu a ako sa to vybavuje,má trvalý pracovný pomer na dobu neurčitú. U svojho zamestnávateľa je zamestnaná od 1.5.2010. Ďakujem. Vranovičová

      • Ing. Barčiaková Alena

        Dobrý deň,
        jednou z podmienok pre uplatnenie si DB je aj dosahovanie určitej výšky zdaniteľného príjmu. Vaša dcéra nech informuje svojho zamestnávateľa, mzdárku, že si chce uplatňovať nárok na DB na svoje deti, keďže podľa toho čo píšete ide o nezaopatrené deti, žijúce s ňou v spoločnej domácnosti. Mzdárke predloží kópiu rodných listov detí. Ďalšie informácie, prípadne odpovede na jej otázky jej poskytnú na mzdovom oddelení firmy.

  • Dobrý deň,
    chcela by som sa spýtať, ak mám študenta na VŠ a 17.09.2010 dovrší vek 25 rokov má nárok na DB, prídavok na dieťa ešte za september? Ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      áno, študent v tomto prípade má nárok na DB a príd. na dieťa i za mesiac september.

  • Dobrý deň, chcem sa spýtať, žijem s priateľom v spoločnej domácnosti, zatiaľ nemáme spoločný trvalý pobyt, ale chystám sa ho tento mesiac zmeniť. V marci tohto roku sa nám narodila dcérka. Chcem vedieť, či má nárok na uplatnenie daňového bonusu aj keď nie sme zabratý. či mu bude vyplatený daňový bonus za celý rok, alebo ako sa to ráta.ďakujem-.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      ak nie ste manželmi a žijete v spoločnej domácnosti nárok na DB si môže Váš priateľ uplatniť len vtedy, ak je zapísaný ako otec dieťaťa v rodnom liste a samozrejme splní ostatné zákonom stanovené podmienky. Nárok Vám vzniká už v mesiaci, kedy sa Vám dieťa narodilo.

  • Dobrý deň som študentka VŠ a moji rodicia maju pravo na poskytnutie roddinných prídavkov a daňového bonusu žial škola neposkytuje tlačivo ktorým by sa dalo predložiť. Chcem sa spýtať, kde by som potrebné tlačivo našla ( na internete)? Ďakujem za odpoveď

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      pre potreby DB Vám stačí potvrdenie o návšteve školy – denného štúdia na VŠ, pre potreby prídavkov na dieťa – je tlačivo, ktoré Vám dajú buď priamo na UPSVaR, alebo je i na ich stránke.

  • Anna Földešiová

    Dobrý deň,
    prosím Vás, má nárok na daňový bonus na naše dieťa môj priateľ, keď nie sme manželia (obidvaja sme rozvedení) a nemáme rovnaký trvalý pobyt? Ja som poberala bonus do apríla t.r., od apríla som PN a od septembra nastupujem na materskú dovolenku, budeme mať spolu druhé dieťa. Ak mu dosiaľ nárok na bonus nevznikol, ako to môžme zmeniť?
    Ďakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      pre uplatnenie nároku na DB musí Váš manžel spĺňať zákonom stanovené podmienky, ktoré sú definované v Zákone o dani z príjmov 595/2003 §33 (výška príjmu, vyživované dieťa, spoločná domácnosť) tieto podmienky musia byť splnené súčastne. Ich konkrétne rozobratie nájdete v predošlých odpovediach.
      Ak nie ste manželmi, Vaše dieťa musí mať v rodnom liste zapísaného ako otca Vášho partnera, inak nárok na DB si nemôže partner uplatniť.

  • Dobry vecer som rozvedená s dvoma detmi ,chcela by som sa opytat ci mám nárok na DB.Moj zamestnávatel tvrdi ze naDB nemám nárok len ked odpracujem cely rok. Má to uhradit on alebo sa to da aj inak.Dakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      pri uplatnení si nároku na DB musíte spĺňať podmienky, ktoré sú definované v Zákone o dani z príjmov 595/2003 § 33 (výška zdaniteľného príjmu podľa §5, §6, vyživované dieťa žijúce v spoločnej domácnosti s daňovníkom) – viackrát som ich už v príspevkoch spomínala.
      Vo Vašom prípade je asi dôležité sa bližšie pozrieť, či spĺňate podmienku výšky príjmu. Ak máte v mesiaci zdaniteľný príjem zo závislej činnosti §5 (píšete, že ste zamestnaná, tak predpokladám, že patríte do tejto skupiny), aspoň vo výške polovice minim. mzdy, t. j. 153,85 €, tak Vám patrí DB na každé vyživované dieťa žijúce s Vami v spoločnej domácnosti vo výške 20,02 €/mesiac.
      Ak však túto podmienku nespĺňate, ale v rámci zdaňovacieho obdobia 2010 budete mať zdaniteľný príjem zo závislej činnosti §5 aspoň vo výške 6-násobku minim. mzdy – 1846,20 € alebo dosiahnete zdaniteľný príjem podľa §6 – napr. zo živnosti min. 1846,20 € a vykážete základ dane z príjmov podľa §6, môžte si uplatniť DB na každé vyživované dieťa žijúce v spoločnej domácnosti. O sumu daňového bonusu sa znižuje daň. Nárok na DB, ktorý by Vám už bol vyplatený v priebehu roka len za určité mesiace, kedy ste mohli spĺňať podmienku na DB, nestrácate.
      Skúste sa bližšie informovať u zamestnávateľa na dôvod, prečo Vám nechce priznať nárok na DB, pretože časové hľadisko nie je prekážkou pre uplatnenie si nároku na DB.

  • Denisa Bruková

    Dobrý deň,
    Žijem s priateľom v jednej domácnosti (nie sme zosobášení) a máme rovnaký trvalý pobyt. Jedno dieťa máme v pestúnskej starostlivosti. Môže si priateľ uplatniť u zamestnávateľa daňový bonus? Ak nie, máme nárok na príspevok k prídavku na dieťa?
    Ďakujem za odpoveď.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      za vyživované dieťa daňovníka, a to vlastné, osvojené, dieťa prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu a dieťa druhého z manželov sa považuje za nezaopatrené dieťa.
      Ak Vám i Vášmu partnerovi príslušný orgán pridelil do pestúnskej starostlivosti takto nezaopatrené dieťa a spĺňate ďalšie podmienky pre uplatnenie si nároku na DB (výška príjmu, spoločná domácnosť), môžte si uplatniť DB na takto vyživované a nezaopatrené dieťa.
      Viac informácii o príspevku k prídavku na dieťa Vám poskytne Úrad práce soc. vecí a rodiny alebo aj na

  • Dobrý deň,
    chcem sa spýtať, či mám nárok na rod. prídavky a DB na syna, ktorý má nadštandardné štúdium, je druhýkrát v treťom ročníku VŠ.
    Ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      ak predpokladáme, že ide o trojročné štúdium, tak počas opakovaného štúdia 3. ročníka VŠ nárok na DB a rod. prídavky mať nebudete, pretože Váš syn bude chodiť do školy už 4. rok. Tým presiahne štandardnú dĺžku vysokoškolského štúdia v rámci 1. stupňa. Po nastúpení na 2. stupeň VŠ budete mať opäť nárok na DB a rod. prídavky od mesiaca, v ktorom bude mať syn zápis a štandardná dĺžka štúdia sa bude počítať odznova pre tento stupeň VŠ.

  • Dobry den,
    chcela by som sa poradit – ked mam potvrdenie o navsteve strednej skoly a je to sukromne gymnazium, mam narok na d.bonus? Su sukromne stredne skoly rovnocenne statnym strednym skolam pre posudzovanie naroku na dan.bonus? dakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      áno, nárok na DB si môžte uplatniť. Súkromné školy sú rovnocenné ak im vláda SR v mene štátu SR udelila súhlas so svojou činnosť.

  • Viera Schwarzová

    Dobrý deň, chcem sa spýtať na daňový bónus v prípade študenta posledného ročníka strednej školy. Maturoval v júni. Má ešte v júli a auguste nárok
    na daňový bónus? Malo by ísť o tzv.posledné prázdiny. Pre istotu by som
    si to rada overila. Dodávam ešte, že v ďalšom štúdiu na Vysokej škole nepokračuje. Zatiaľ sa ani nezamestnal.Ďakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      nárok na DB si môžte ešte uplatniť v júli a auguste v prípade, že “dieťa” nie je evidované na Úrade práce, soc. vecí a rodiny, nezačalo podnikať a nemá uzatvorený ani pracovný pomer. Ide o obdobie “posledných prázdnin”.

  • Helena Bajáková

    Dobrý deň
    do mája tohto roku som poberala daňový bonus ako zamestnaná osoba, ale od mája som nezamestnaná. Chcela by som sa spýtať či si môžem na ostatný daňový bonus nárokovať v daňovom priznaní za rok 2010, alebo si môže nárokovať môj manžel ktorý je zamestnaný a ako by sme mali postupovať. Za odpoveď vopred ďakujem ostávam s pozdravom.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      podľa Zákona o dani z príjmov §33 ods.4 – ak dieťa vyživujú v domácnosti viacerí daňovníci, po časť zdaňovacieho obdobia si môže pomernú časť DB uplatniť len 1 z daňovníkov na všetky vyživované deti a po zostávajúcu časť druhý z daňovníkov.
      Je to na Vás ako sa dohodnete, dôležité je tiež odsledovať Vašu výšku zdaniteľných príjmov za dané obdobie, kedy ste boli zamestnaná – či by Vám nárok na DB vznikol i na ročnej báze. Jednoduchšie by bolo, keby si za dané obdobie DB začal uplatňovať Váš manžel.
      Za mesiace, kedy ste si DB neuplatnili ani Vy, ani Váš manžel, si môžte uplatniť nárok pri podaní daňového priznania za rok 2010 alebo v Ročnom zúčtovaní dane za zdaň. obdobie 2010.

  • Daniel Palinský

    Dobrý deň,
    s mojou manželkou sme počas manželstva boli dohodnutí tak ,že ona poberala rodinné prídavky a ja DB. Po doručení návrhu na rozvod manželstva do mojej práce mi mzdová účtovníčka zastavila vyplácanie DB a strhla mi DB za obdobie od doručenia návrhu do práce do obdobia kým na to prišla. Mala na to právo ,aj keď dieťa zatiaľ nebolo zverené do opatery ani jednému z rodičov? Dokonca po rozvode bolo dieťa zverené do striedavej starostlivosti oboch rodičov a súd určil vyplácanie jak rodinných prídavkov ,tak DB na polovicu počas roka? Počas obdobia od podania návrhu na rozvod a odkedy mi bolo pozastavené vyplácanie až po rozvod nepoberal DB nikto. Je možné spätne žiadať o DB?

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      v tomto prípade pre určenie nároku uplatnenia si DB je dôležité splnenie podmienky ” spoločnej domácnosti s vyživovaným nezaopatreným dieťaťom”. Čiže po mesiaci kedy poberateľ DB odíde zo spoločnej domácnosti s vyživovaným dieťaťom, stráca nárok pre uplatnenie si DB.
      Dodatočne si môže daňovník uplatniť nárok na vyplatenie DB za obdobie, za ktoré mu prináleží napr. prostredníctvom podania daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2010 ( do marca 2011 ) alebo v Ročnom zúčtovaní dane za zdaňovacie obdobie 2010 pri splnení zákonom stanovených podmienok.

  • Dobrý deň,
    som druhykrát vydatá a žijem s manželom, našou dcérou a synom z prvého manželstva v spoločnej domácnosti. Keďže som t.č. na rodičovskej dovolenke, tak by ma zaujímalo, či si manžel môže uplatniť DB aj na môjho syna z prvého manželstva, ktorý študuje. A či by si DB mohol uplatniť aj vtedy, keby sa syn odsťahoval a mal iný prechodný alebo trvalý pobyt. Ďakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      ak ste sa druhýkrát vydala, tak Váš manžel má nárok poberať DB na všetky deti, ktoré žijú s Vami v spoločnej domácnosti a sú vyživovanými nezaopatrenými deťmi. Prechodný pobyt dieťaťa nemá vplyv na DB – napr. ak býva na internáte.

  • Dobrý deň,
    prosím vás chcela by som sa spýtať, či mám nárok na rodinné prídavky a DB na môjho syna, ktorý je študentom tretieho ročníka bakalárskeho štúdia, ale už študoval jeden ročník na inej škole, teda prekračuje štandardnú dĺžku štúdia. Ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      štúdium na druhej škole sa do štandardnej dĺžky nespočítava so štúdiom na škole, ktorú nedokončil. Keďže dieťa neukončilo 2. stupeň VŠ, štúdium na ďalšej škole sa počíta do sústavnej prípravy na povolanie.
      Takže ak spĺňate iné zákonom stanovené podmienky, nárok na DB si môžte uplatniť.

  • Dobrý deň,môže si uplatniť nárok na BD matka 18 ročného dievčaťa, ktoré sa stala matkou a v štúdiu na strednej škole pokračuje na základe individuálneho denného štúdia.S otcom dieťaťa nie je zosobášená a žije v spoločnej domácnosti s matkou a otcom.Ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      ak Vy ako zdaniteľná osoba spĺňate zákonom stanovené podmienky pre priznanie DB, tak i v tomto prípade si môžte uplatniť naň nárok.

  • Dobrý deň,
    prosím Vás o radu, náš pracovník si uplatňoval daňový bonus na študujúceho syna, ktorý ukončil štúdium 30.6.2010. Syn sa 31.8.2010 zaevidoval na Úrade práce, má pracovník nárok na DB ešte za mesiac august, alebo len na pomernú časť, keďže syn je už v tom mesiaci evidovaný na ÚP. Ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      nepíšete aké štúdium ukončil syn Vášho zamestnanca.
      Ak ide o SŠ, tak nárok na DB si môže zamestnanec uplatniť aj za mesiace júl, august ( dôležitý je stav k prvému dňu mesiaca).
      Ak ide o VŠ, tak nárok na DB si môže zamestnanec uplatniť už len v mesiaci jún – nárok zaniká od 1. dňa nasledujúceho mesiaca, v ktorom študent vykonal záverečnú štátnu skúšku.

  • Dobry den,
    ked som bola zamestnana uplatnovala som si dan.bonus vzdy za cely rok v dan.priznani,pretoze moj zamestnavatel mi ho odmietal vyplacat.Od aprila som nezamestnana,manzel pracuje v inom clenskom state EU.Moze si on uplatnovat narok na dan.bonus v dan.priznani.ktore je povinny podavat aj na Slovensku?Dakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      áno môže, ak spĺňa zákonom stanovenú výšku príjmu a za predpokladu splnenia ďalších zákonom stanovených podmienok.

  • Ing. Takáčová Lucia

    Dobrý deň,
    chcela by som sa opýtať: zamestnanec má pracovný úväzok 20 hod. týždenne s hrubou mzdou 157,- €. Má dve deti. Má nárok na daňový bonus?
    Vopred ďakujem za odpoveď.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      pri posudzovaní nároku na DB je jednou z podmienok dodržanie výšky príjmu. Na mesačnej báze zamestnanec musí dosahovať zdaniteľný príjem podľa §5 apoň vo výške polovice minimálnej mzdy t. j. ( 307,70€ / 2 = 153,82€ ) podľa Vášho mailu je jeho príjem vyšší, takže je táto podmienka splnená.

  • Dobrý deň, prosím Vás dcéra mi ukončila štúdium na VŠ v priebehu mesiaca september t.r.-dňa 27.09. Má nárok ešte za september na daňový bonus? Ďakujem za odpoveď.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      poprosila by som ešte upresniť Vašu otázku – štátna skúška vykonaná v septembri bol jej riadny alebo opravný termín? Ďakujem.

  • Dobry den, prosim o radu: s partnerom mame dve deti, zijeme v spolocnej domacnosti, nie sme zosobaseni. Som na materskej dovolenke a partner si na deti NEuplatnoval danovy bonus v prislusnych mesiacoch. Je mozne, aby si za cely rok uplatnil danovy bonus spatne v rocnom zuctovani? Pocula som, ze takuto moznost ma iba matka dietata a otec si spatne narok uplatnit nemoze. Ine prijmy, nez mzdu, nema.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      aj otec má takúto možnosť. Ak za obdobie počas ktorého si neuplatniľ nárok na DB a tento nárok mu oprávnene vznikol, môže si ho uplatniť v ročnom zúčtovaní dane, alebo pri podaní daňového priznania.

  • Žaneta Kvasnovska

    dobry vecer, chcela by som sa opytat, ci mam narok na danovy bonus, kd som si ako slobodny matka predlzila matersku na 37 tyz.? Dakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      nárok na DB Vám vzniká ( jedna z podmienok ), ak máte v zdaňovacom období zdaniteľné príjmy podľa § 5 prípadne § 6 vo výške 6 násobku minim. mzdy a vykázali ste základ dane (čiastkový ZD) z príjmov podľa § 6.
      Na základe Vášho mailu usudzujem, že Vám nárok na DB nevzniká, pretože materská sa do tohto príjmu nezahŕňa. Ďalšou osobou pre posúdenie nároku DB by bol otec dieťaťa.

  • Mariana Pešková

    Dobrý deň,chcem sa opýtať keď mám deti na ZŠ,či je tiež potrebné si vypýtať potvrdenie o návšteve školy na DB.Za odpoveď vopred ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      dokladom pre posúdenie nároku na DB nemusí byť len potvrdenie o návšteve školy – využíva sa pri starších deťoch, ktoré študujú na SŠ, VŠ ale i rodný list. Vo Vašom prípade stačí predložiť kópiu rodného listu dieťaťa.

  • Dobry den!CHcela by som sa opytat ze, momentalne poberam rod.prisp.,(som zamestnankyna),slobodna mamina,nezijeme spolu s otcom mojho dietata ci mam narok na DB v roku 2011,kedze dieta sa narodil jan.2010.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      nárok na DB Vám vzniká ak spĺňate zákonom stanovené podmienky pre jeho priznanie. Jednou z nich je výška príjmu. Podľa § 33 Zákona o dani z príjmov – Daňovník, ktorý v zdaňovacom období mal zdaniteľné príjmy podľa § 5 aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy alebo ktorý mal zdaniteľné príjmy podľa § 6 aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy a vykázal základ dane (čiastkový ZD), môže si uplatniť DB (ročné hľadisko).
      Na základe Vášho príspevku usudzujem, že túto podmienku – druh príjmu nedosahujete, pretože ako píšete poberáte rodičovský príspevok a ten sa nezahŕňa do tejto skupiny príjmov. Čiže nespĺňate výšku príjmu pre uplatnenie nároku na DB, a tým strácate naň nárok. Akonáhle budete dosahovať výšku príjmu, ktorý patrí do uvedených § v rámci mesiaca aspoň vo výške 1/2 minim. mzdy (307,7/2=153,85€ mesačne) nárok si môžte uplatniť v rámci mesiaca, kedy ste podmienku splnili.

  • Dobrý deň,
    dcéra našej zamestnankyne v 3. ročníku bakalarského štúdia od 18.2.2010 prestala byť študentkou.
    Od septembra 2010 nastúpila do 1. ročníka znova na tú istú VŠ, ten istý odbor. Má nárok na daňový bonus. (Podľa mňa nie.)
    Ďakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      na základe Vášho príspevku predpokladám, že dieťa začína študovať odznovu-keďže nastupuje opäť do 1. roč. Keďže dieťa neukončilo ešte 2. stupeň VŠ, štúdium sa počíta do sústavnej prípravy na povolanie. Pozor však na hranicu veku dieťaťa.
      Keby opakovalo ročník a štand. dĺžka štúdia by bola 3 ročná, tak by nárok na DB stratilo, lebo by začínalo študovať 4. rok a tým by prekročilo štandardnú dĺžku štúdia.

  • Dobry den, prosim o radu. Moj syn ukoncil v máji 2010 magisterske studium s tym, ze bude pokracovat na tej istej skole v inzinierskom studiu.Po magisterskych statniciach sa vsak musel zaevidovat na UP.V juli bol prijaty na II.st. vysokosk.studia. V septembri 2010 som zaniesla potvrdene o navsteve skoly na UP i zamestnavatelovi, cim sa mi obnovilo vyplacanie pridavkov i bonusu. Patria mi pridavky a bonus za VI. – IX. 2010 (4 mesiace) ? Vdaka za odpoved

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      počas evidencie na UPSVaR sa dieťa nepovažuje za nezaopatrené, čiže si nemôžte uplatniť nárok na DB. Pre upresnenie – v príspevku spomínate absolvovanie magisterského štúdia?- ide o VŠ II. stupňa, nemali ste na mysli bakalárske štúdium? Lebo ak už má ukončené jedno štúdium II. stupňa VŠ a študent sa prihlási na ďalšie štúdium, nepovažuje sa už za nezaopatrené dieťa.

  • Prajem dobrý deň. Bol to opravný termín – posledný. Žiaľ, skúšku neurobila a na základe toho ukončila štúdium, pretože nemohla postúpiť do vyššieho ročníka. ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      v tomto prípade – ak to bol opravný termín, nemáte už od septembra nárok na DB.

  • Zamestnanec v septembri priniesol potvrdenie o návšteve školy na DB od dcéry
    z inej VŠ ako študovala predchádzajúci šk.rok, tak som si žiadala potvrdenie
    kedy prestala byť študentkou tej školy, priniesla ho dnes, že štúdium bolo ukončené v júni 2010 a zároveň priniesla potvrdenie, že dátum zápisu na terajšiu VŠ bol
    22.6.2010, podotýkam, že škola dala dátum vystavenia tlačiva 30.9.2010 + podpis a pečiatku a ostatné údaje vpisovala dcéra zamestnanca. Na inom tlačive
    čo priniesla v septembri bolo napísané, že akademický rok na terajšej VŠ začína 29.9.2010 a končí 30.9.2011. Patrí jej daňový bonus za mesiace júl a august 2010 keď mala ukončené štúdium v mesiaci jún a nový šk. rok nastupuje na druhej škole? Obidve VŠ sú v ČR. Je tam dôležité kedy sa začína akademický rok
    alebo dátum zápisu na VŠ? Lebo v ČR sa dá zapísať do 1.ročníka už v mesiaci
    jún. Môže sa brať do úvahy aj dátum zápisu jún 2010? Za odpoveď vopred ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      podľa slovenskej legislatívy akademický rok je 1.9.2010 – 31.8.2011. Treba si overiť, či bol zápis v júni, alebo to bolo len potvrdenie o prijatí na VŠ na základe napr. prijímacích skúšok. Študentom sa však stáva až dňom zápisu, čiže rozhodujúci je tento dátum. Taktiež ak už ukončila štúdium II.stupňa na predošlej škole a začína nanovo študovať na ďalšej VŠ, tak nárok na DB si už zamestnanec uplatniť nemôže.

  • Dobrý deň, chcem sa opýtať či si môže manžel uplatniť daňový bonus. V auguste 2O1O si otvoril živnosť. Ja som na materskej dovolenke. Za akých podmienok má nárok na daňový bonus. Máme dve deti.Ďakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      nárok na DB si môže manžel uplatniť ak bude spĺňať zákonom stanovené podmienky podľa Zákona o dani z príjmov 595/ 2003. Živnosť patrí do § 6, čiže musí spĺňať podmienky, ktoré zákon definuje pre oblasť živnosti. Výška príjmu pre uplatnenie DB na ročnej báze je taká istá ako pri akýchkoľvek iných zdaniteľných príjmoch, ktoré sa posudzujú pre DB. Všetky podmienky, ktoré musí žiadateľ spĺňať sú podrobne rozpísané v článkoch o DB na našej stránke.

  • Alena Kipeťová

    Dobrý deň,
    bohužiaľ až teraz som zistila, že mi zamestnávateľ nevyplácal daňový bonus od 30.9.2009, vraj som si ho pozastavila, hoci ja som si takého niečoho nie vedomá.V septembri 2009 ako aj v septembri 2010 som dokladovala, že moja dcéra navštevuje strednú školu a znova som v septembrovej výplate bonus nemala vyplatený.Dali mi vyplniť novú žiadosť, znova priložiť doklad zo školy a kópiu rodného listu mojej dcéry, aby som daňový bonus mohla dostávať od 1.10.2010.Chcem sa teda opýtať, kto a kedy mi vyplatí,teda je povinný mi vyplatiť bonusy za obdobie od 1.10.2009 do 30.9.2010, keďže pochopíte nejde o malú sumu a mám na ńu ako rodič nárok. ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      v prípade ak ste splnili zákonom stanovené podmienky a vznikol Vám nárok na DB za zdaňovacie obdobie 2009 a nebol Vám vyplatený počas tohto obdobia, môžte podať dodatočné daňové priznanie. Ak ste len zamestnancom a nemali ste iné príjmy, tak typ A, ak ste i živnostníčkou, prípadne ste mali ďalšie príjmy, napr. podľa §6, §7, §8 Zákona o dani z príjmov, tak typ B, v ktorom si môžte douplatniť výšku DB, ktorá Vám bola neprávom odopretá. Ak Vám za rok 2009 robil Ročné zúčtovanie dane zamestnávateľ, tak priložte jeho kópiu k dodatočnému DP. Daňový úrad ho následne vysporiada ako daňový preplatok.
      V prípade, že Vám vznikol nárok na DB v zdaňovacom období 2010 a nebol Vám v danom mesiaci vyplatený, tak toto zúčtovanie sa následne vykoná v Ročnom zúčtovaní dane za rok 2010, ktoré Vám robí zamestnávateľ – v 2,3/2011. Následne Vám bude DB vyplatený vo výplatnom termíne 4/2011.
      Prípadne môžte do konca marca 2011 podať riadne daňové priznanie sama.

  • Dobrý deň,chcem sa opýtať od 1.12.2010 nastupujem do prace po materskej dovolenke a chcela by som vedieť kde si mam uplatniť DB či mi to bude vyplacať zamestnavaťel alebo socialka na učet.Ďakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      pri nástupe do zamestnania informujte svojho zamestnávateľa, resp. mzdárku o tom, že si chcete uplatňovať daňový bonus na svoje dieťa. Pri vypisovaný tlačív budete vypisovať napr. aj vyhlásenie na zdanenie príjmov FO, kde je časť o uplatnení si DB. Zamestnávateľovi je potrebné priniesť rodný list dieťaťa, prípadne tlačivo o návšteve školy.
      DB je určitý bonus k dani – čiže o sumu daňového bonusu sa znižuje Vaša daň pri mzde.

  • TATIANA KRALOVA

    CHCELA BY SOM SA SPYTAT CI JE NAROK NA DANOVY BONUS NA DIETA KED POBERAM CIASTOCNY INVALIDNY DOCHODOK A PRACUJEM NA DOHODU O VYKONANI PRACE A MALA BY SOM PRIJEM KTORY BY BOL POLOVICKA Z MINIMALNEJ MZDY

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      príjem z práce na dohodu o vykonaní práce sa zaraďuje do § 5 Zákona o dani z príjmov, čiže ak spĺňate zákonom stanovenú výšku príjmu pre uznanie DB, tak forma pracovno-právneho vzťahu (dohoda o vykonaní práce) nie je prekážkou pre uplatnenie si DB na dieťa.

  • Dobrý deň, mal by som otázku: Jeden známy si chce uplatniť DB na jeho dieťa, ktoré má so svojou partnerkou, spolu reálne žijú v spoločnej domácnosti. Avšak ešte stále má “na papieri” trvalý pobyt so svojou manželkou (s ktoru má tiež dieťa, na ktoré poberá DB jeho manželka). Môže si uplatniť DB na dieťa, ktoré má so svojou partnerkou, aj keď so svojou manželkou oficiálne na papieri zdieľa trvalý pobyt a ešte sa s ňou nerozviedol? Čo sa týka jeho príjmov, túto podmienku spĺňa. Ďakujem veľmi pekne.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      trvalý pobyt pre posúdenie DB nie je prekážkou, dôležitá je spoločná domácnosť s vyživovaným dieťaťom. V tomto prípade však nie ste zosobášený so svojou terajšou partnerkou, čiže budete musieť preukázať, že dieťa na ktoré si chcete uplatniť DB je Vaše, napr. ak ste uvedený ako otec v rodnom liste dieťaťa. Inak by ste nárok na DB nemali.

  • Simona Mariakova

    Dobrý deň,
    chcem sa spýtať, ako mám postupovať, keď si chcem uplatniť nárok na daňový bonus. Som matka dvoch detí a bola som do 1.10.2010 na rodičovskej dovolenke. Nastúpila som do zamestnania a chcem si uplatniť bonus na deti, ale manžel sa ho odmietol vzdať. Zamestnávateľ odo mňa potrebuje potvrdenie, že manžel si ho neuplatňuje.Ďakujem veľmi pekne.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      podľa Zákona o dani z príjmov § 33 ods. 4 – “ak podmienky na uplatnenie DB spĺňa viac daňovníkov a ak sa nedohodnú inak, DB na všetky vyživované deti sa uplatňuje alebo prizná v poradí matka, otec, iná oprávnená osoba. ”
      Čiže je na Vás, ako sa dohodnete, môžte časť zdaňovacieho obdobia poberať DB Vy a ďalšiu časť obdobia Váš manžel, ak sa neviete dohodnúť, vyššie citovaný zákon hovorí o poradí pre uplatnenie si DB.

  • Mária Hrapková

    Dobrý deň, prosím, mám nasledovnú otázku: sestra nie je rozvedená ale nežije s manželom – každý býva v inom meste. Deti jej boli zverené a manžel platí výživné. Jedno s detí ukončilo deviatu triedu a na strednú školu išlo do mesta, kde býva otec a aby nemuselo byť na internáte býva počas školy u otca. Kto si má uplatniť daňový bonus samozrejme po splnení ostatných povinností? Dieťa má trvalý pobyt u matky aj jej boli súdom zverené.

    A ako je to napríklad keď dnes už platí zverenie dieťaťa do striedavej výchovy rodičov, napríklad aj po týždni.
    Ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      po splnení zákonom stanovených podmienok pre uplatnenie si DB si môže matka uplatniť nárok na DB, pretože ako píšete – deti jej boli zverené súdom, u matky majú trvalý pobyt. Zákon o dani z príjmov §33 ods.1 hovorí o tom, že prechodný pobyt dieťaťa mimo domácnosti nemá vplyv na uplatnenie DB.
      Mnohé otázky ohľadne striedavej starostlivosti o dieťa nie sú ešte doriešené, preto by bolo vhodné sa informovať priamo na daňovom úrade a on musí vydať jednoznačné stanovisko pri konkrétnej – Vašej situácii, o ktoré sa môžte opierať i do budúcna.

  • Dobry den,
    zamestnanec mal syna ZTP, poberal na neho d.bonus, dieta 8.12. zomrelo. Ma narok na DB este aj za 12.mesiac? Dakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      áno, zamestnanec má nárok na DB aj za mesiac december, ak splnil zákonom stanovené podmienky pre uplatnenie si DB. Dôležitý je stav na začiatku mesiaca.

  • Dobrý deň.
    Proím o radu. Som dlhodobo zamestnaná v českej republike. Mám 4 nezaopatrené deti.Mám nárok na danňový bonus v SR, keď som pracovala len tri mesiace v 2010? Príjem presiahol 1847,20 za dané obdobie, momentálne som na MD. A či má nárok na DB aj manžel, ktorý tiež dlhodobo pracuje v ČR, ale dve deti sú z prvého manželstva? Sobáš bol v auguste 2010. Prídavky na deti poberám momentálne v SR a trvale bývame tiež v SR, Dochádzame do práce z pohraničnej oblasti.Všetky príjmi máme len z ČR Ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      pri ročnom zúčtovaní dane, alebo pri podaní DP si môžte uplatniť DB na mesiace, kedy Vám nebol vyplatený, no do mesiaca august každý z Vás len na svoje deti, ak spĺňate podmienku spoločnej domácnosti s nimi. Potom sa môžte s manželom dohodnúť, že si DB bude uplatňovať on, ale už na všetky 4 deti. Deti pre poberanie DB sa po tomto období nesmú rozdeliť, rozdeliť sa môže len obdobie, počas ktorého si môže uplatňovať DB raz jeden z manželov a zvyšnú časť druhý z manželov. Je už potom na Vás, čo je pre Vás výhodnejšie- ako sa dohodnete.

  • Bánovčinová

    Dobrý deň. Chcela by som sa Vás opýtať, či má moja mama nárok na doňovú úľavu, keď je otec invalidný dôchodca od leta 2010. Otec je na plnom invalidnom dôchodku. Ďakujem Bánovčinová

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      áno Vaša matka má možnosť si uplatniť nezdaniteľnú čiastku na daňovníka v plnej výške, keďže Váš otec nebol celý rok poberateľom dôchodku.

  • dobry vecer.od 10.6.2010 som szco,do 10.6.2010 som bol samoplatca ZP.chcem sa vas opytat,ze ci mam narok na DB za cely rok 2010,alebo len za to obdobie co som szco.moj zaklad dane je 2280eur,dan nula.mam 2 deti a som vdovec.za vasu odpoved,vam vopred dakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      z pohľadu výšky príjmu – dosahujete výšku zdaniteľných príjmov z § 6-szčo viac ako 6-násobok min.mzdy (1846,20€), vykázali ste čiastkový základ dane z príjmov podľa §6, čiže si môžte uplatniť DB na obe vyživované nezaopatrené deti žijúce s Vami v spoločnej domácnosti na celý rok 2010.

  • Dobry den,
    chcem sa spytat ci mam narok na DB po rozvode ak dieta bolo pridelene do starostivosti matky ,ktora si DB neuplatnuje. Dieta je polovicu mesiaca u mna a druhu pri matke. Nejedna sa o striedavu starostlivost ale o dohodu rodicov na sude.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      ak bolo dieťa zverené do starostlivosti matky, trvalý pobyt má pri matke, tak nárok na DB vyplýva matke, ak matka splní zákonom stanovené podmienky príjmu. Prechodný pobyt dieťaťa Vás neoprávňuje pre možnosť uplatniť si DB.

  • Ako SZČO som začala podnikať od 1. 6. 2010, predtým som bola nezamestnaná. Moje zdaniteľné príjmy presahujú 6-násobok minimálnej mzdy a spĺňam podmienky pre uplatnenie daňového bonusu. Môžem si uplatniť daňový bonus na 3-ročného syna za celý rok 2010 (akú sumu?) alebo len za obdobie vykonávania živnosti, teda za jún-december 2010 (akú sumu)? Rozhodujúca je doba starostlivosti o dieťa v domácnosti?
    Ďakujem.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      ak spĺňate podmienku pre uplatnenie si DB na ročnej báze, čiže výška Vašich zdaniteľných príjmov podľa § 6 je vyššia ako 1846,20€ máte nárok uplatniť si DB na Vaše vyživované nezaopatrené dieťa žijúce s Vami v spoločnej domácnosti vo výške 240,012€ – ak s Vami žilo celý rok.

  • Ako SZČO som začala podnikať od 1. 6. 2010, predtým som bola nezamestnaná. Moje zdaniteľné príjmy presahujú 6-násobok minimálnej mzdy a spĺňam podmienky pre uplatnenie daňového bonusu. Môžem si uplatniť daňový bonus na 3-ročného syna za celý rok 2010 (akú sumu?) alebo len za obdobie vykonávania živnosti, teda za jún-december 2010 (akú sumu)? Rozhodujúca je doba starostlivosti o dieťa v domácnosti?
    Ďakujem.

  • Dobrý deň,
    manžel je SZČO, od septembra je dobrovoľne nezamestnaný. ja som na materskej dovolenke. Má manžel nárok na d.b za obdobie kedy bol dobrovoľne nezamestnaný? Ďakujem

  • Dobrý deň

    dieťa sa narodilo 31.1. , mám nárok na daňový bonus aj za január a kedy si ho môžem uplatniť v januári, alebo v ročnom zúčtovaní dane

    ďakujem

  • Dobry vecer.
    chcela by som sa opytat.Od 12,4,2010 som bola zamestnana na polovicny pracovny uvezok na zmluvu do 23,7,2010.Moj prijem cca 150€.V ochrannej lehote som sla na marodku ktora stale trva.V tom obdoby ked som pracovala mi nebol vyplateny danovy bonus chcela by som sa opytat ci mi vznika nan narok a ci si ho mozem uplatnit v rocnom zuctovani,a ci mam narok aj na zamestnanecku premiu.dakujem.Jana

  • Dobrý deň, zamestnanec žije s partnerkou v jej byte, majú spolu dieťa. Má nárok na uplatnenie si DB na ich spoločné dieťa, ak má iný trvalý pobyt a nie je prihlásený na prechovný pobyt v byte partnerky. Ako má preukázať, že žije v spoločnej domácnosti?

  • Dobrý deň, chcel by som sa spýtať skončil som strednú školu v júni 2010 a v tom istom roku v auguste som nastúpil do pracovného pomeru mam nárok na daňvý bonus ??
    Ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      ak ste od augusta začali pracovať, tak rodičia si už nebudú môcť uplatniť na Vás daňový bonus na toto obdobie, pretože už z Vás nie je nezaopatrené vyživované dieťa.

  • Jana Kasalova

    Dobrý deň, chcem sa spýtať: pokiaľ manžel podnikal do polovice 10/2010 a od toho času je nezamestnaný, má nárok na vyplatenie daňového bonusu za celý kalendárny rok ak dosiahol počas roku 2010 potrebný príjem, vychádza mu čiastkový základ dane r.68 daňového priznania vyšší ako 1 /základ na výpočet dane je 0 € po odrátani odpočitateľných položiek na daňovníka a aj na mňa ako manželku/? Na akú výšku má nárok ak máme 3 deti a posledné sa narodilo v marci 2010? ďakujem za odpoveď

  • Dobrý deň,
    zamestnanec má v rukách právoplatné rozhodnutie súdu o osvojení dieťata /starý otec a dieťa bolo odobraté matke / ,ak si chce uplatniť daňový bonus aké doklady musí predložiť aby mu bol vyplácaní?

  • Alena Vranovičová

    Dobrý deň,
    chcela by som Vás poprosiť o radu, moja dcéra s dvomi maloletými deťmi sa odsťahovala od partnera,za ktorého nebola vydaná,zo spoločnej domácnosti. Je zamestnaná na trvalý pracovný pomer od mája 2010. Poberá detské prídavky a jej bývalý partner odmieta jej odovzdať daňový bonus na dve maloleté deti. Môžte nám poradiť ako ich má ziskať.

  • Dobry den
    ma moj manzel narok na bonus na dieta ak je zamestnany na dohodu?nie je na urade prace zaregistrovany.dakujem za odpoved

  • Monika Kmeťová

    Prosím môžete mi poradiť, mám 15 syna z prvého vzťahu, zvereného súdom do osobnej starostlivosti, teraz žijem s partnerom a čakáme druhé dieťa, na materskú nastúpim v októbri 2011, daňový bonus na syna si dodatočne do konca roka uplatním v daňovom priznaní za rok 2011, ale budúci rok si ho nemám ako uplatniť, môže si požiadať o daňový bonus na môjho syna môj partner, aj keď dieťa nemá osvojené, alebo naň nebudeme mať nárok, ďakujem

  • Dobrý deň,prosím o radu: syn našej zamestnankyne mal ukončiť VŠ II.stupňa v máji 2011 – neukončil.Údajne pôjde na opravný termín v septembri 2011.Dokedy má nárok na daňový bonus. Som na pochybách,pretože rodič študenta má nárok na DB do udelenia titulu – to malo byť naposledy za mesiac máj 2011.Ďakujem

  • Dobrý deň,
    poradte mi, prosím,či mám nárok na daňový bonus. Trvalý pobyt mám na Slovensku. Tretí rok pracujem v zahraničí, kde aj uplatňujem detské prídavky na tri školopovinné deti. Manžel je dlhodobo bez pracovného pomeru, avšak v mojej neprítomnosti sa o deti stará on.
    Za rok 2010 v daňovom priznaní som neuplatňovala DB. Na Slovensku som príjem nemala. Ako mám postupovať, ak máme nárok na daňový bonus?
    Ďakujem pekne.

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      ak Váš príjem, ktorý dosahujete v zahraničí patrí do §5 alebo §6 podľa Zákona a dani z príjmov 595/2003, čiže ide o závislú činnosť- máte uzatvorený pracovno-právny vzťah alebo živnosť, jeho výška pre možnosť uplatnenia si DB je ( min. 6-násobok min. mzdy 6*317€ ) môžte si uplatniť DB i v SR a to pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie. Vhodné by bolo zistiť i možnosť uplatnenia si DB v krajine, kde pracujete. Možnosť poberania DB v zahraničí pritom nevylučuje uplatnenie si DB aj u nás, ak splníte zákonom stanovené podmienky.

  • Dobrý deň,
    chcem sa spýtať či mám nárok na daňový bonus v mesiacoch júl-august ,ak dcéra bude zamestnaná na pracovnú zmluvu a je študentkou prvého ročníka na VŠ. Od septembra bude v druhom ročníku.Ďakujem

  • dobrý deň,
    moja dcéra je slobodná matka a žije s nami v spoločnej domácnosti. Je na rodičovskej dovolenke, môžem si uplatniť vo svojom zamestnaní daňový bonus na vnuka?

  • Dobrý deň,rodič študenta VŠ II.stupňa má nárok na DB do udelenia titulu (podľa potvrdenia bol predpokladaný dátum ukončenia štúdia máj 2011).Vzhľadom k tomu,že neukončil štúdium v riadnom termíne, údajne bude mať opravný v septembri. Dokedy má naša zamestnankyňa nárok na DB? Ďakujem .

  • Dobry den, chcem sa opytat ci si v SR mozem ako matka uplatnit danovy bonus na 2 rocne dieta? Manzel si DB uplatnuje v Rakusku, kde pracuje na zivnost.Od septembra nastupujem do prace, o dieta sa bude starat stara mama. Dakujem

  • Chcela by som Vás poprosiť o odpoveď, študentka VŠ dovrši vek 25 rokov 7.9.2011 a dalej pokrčuje v dennom štúdiu, daňový bonus jej bude naposledy vyplatený v mesiaci september 2011 ? Od mesiaca október 2011 bude pozastavený ?
    ďakujem

    • Ing. Barčiaková Alena

      Dobrý deň,
      rodič si môže uplatniť nárok na DB naposledy za mesiac september, v októbri už dieťa nebude spĺňať podmienku veku.

  • Soňa Turčanová

    dobrý deň
    chcela by som sa opýtať, či má mamina nárok na DB a RD keď som študentkou VŠ a zároveň SZČO od konca minulého mesiaca, vlastne som si ešte nezarobila … doteraz ich mamina poberala… ďakujem, Soni :)

  • Dobry den.Som rozvedeny a zijeme s byvalou v jednej domacnosti s rovnakym trvalym pobytom ,ja mam voci nej vyzivovaciu povinnost na deti ktore mame spolua ona je momentalne na MD. Mozem si uplatnovat danovy bonus na deti. Ja som zamestnany

  • Dobry den,
    poprosil by som o odpoved, ci si mozem uplatnit danovy bonus na deti, trvalo zijuce v zahranici. deti ani manzelka nemaju SK obcianstvo, mame v zahranici spolocnu domacnost, ja mam trvaly pobyt na SK a som na SK zamestnany ako SZCO.
    Dakujem.

  • Dobry den, chcem sa spytat, som student Denneho studia na VS a so zamestanavatelom idem podpisat zmluvu na pol.uvazok, maju rodicia pravo na Rodinne pridavky a danovy bonus??dakujem

  • Marcela Madzinová

    Dobrý deň. Má zamestnanec nárok na DB na dieťa študujúce na VS ak to dieťa má inú adresu trvalého pobytu ako majú rodičia? Ďakujem za skorú odpoveď.

  • Richard Varkonda

    Dobrý deň.

    Môj 16-ročný syn študuje na súkromnom gymnáziu, bývame v spoločnej domácnosti. Doteraz som stále poberal na neho prídavky aj bonus. Avšak teraz študuje 3 ročník (10 mesiacov) v Spojených štátoch. Mzdová účtovnička mi povedala že nemám nárok nakoľko nežije so mnou v domácnosti. Podobná situácia nastáva ak študent strednej školy býva na internáte – myslím že sa mýli nakoľko má tu trvalý pobyt a aj tak mu hradím celý pobyt a potrebné výdavky z môjho jediného príjmu.
    Predpokladám že po doložení potvrdenia o návšteve školy v USA mám pri dosiahnutí všetkých ostatných podmienok nárok na bonus. Môžete mi to prosím potvrdiť ?

    Ďakujem

    • Ing. Laurenčík Milan

      Myslím si, že máte pravdu. Prechodný pobyt nemá vplyv na posudzovanie spoločnej domácnosti. Podstatné je či hradíte spoločne výdavky na chod domácnosti.

  • dusan havetta

    prosim o radu….som szco a som dlzni socialnej poistovne splacam to ale este budem dalsich 10mes a v marci idem podat danove priznanie mozem si ziadat danovy bonus na deti prijem my presiahol 2000eur len tam je ta pozdlznost voci socialnej poistovni este to budem stale splacat……dakujem

    • Ing. Laurenčík Milan

      V zákone sa nehovorí o tom, či ste niečo niekomu dlžný. Ak spĺňate ostatné podmienky, máte nárok na daňový bonus. Ako SZČO musíte mať základ dane, nesmiete vykázať stratu za dané obdobie.

  • Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, s manželom sme rozvedení od r.2007, máme spolu 1 dieťa, ktoré je zverené do starostlivosti matky. Ja ako matka poberám daňový bonus na dieťa, ale neuplatňujem si nezdaniteľnú čiastku na dieťa. Od roku 2010 žijeme naspäť v spoločnej domácnosti všetci traja,ale nemáme rovnaký trvalý pobyt. Je možné, aby si otec uplatnil nezdaniteľnú čiastku na dieťa? Ak áno, sú potrebné nejaké doklady k vybaveniu? Ďakujem.

    • Ing. Laurenčík Milan

      Nie, nemôže, nezdaniteľná časť na dieťa už bola zrušená a nahradil ju daňový bonus.

  • Dobrý deň,
    Dlhodobo žijeme (moja manželka, moja dcéra a ja) v zahraničí (ČR), máme tam daňový domicil, ale keďže máme príjem z prenájmu na Slovensku, tak podávam daňové priznanie na Slovensku. Daňové priznanie podávam aj v ČR. Mám nárok na DB na dcéru aj v tomto prípade?
    Ďakujem

    • Ing. Laurenčík Milan

      Ak by Váš príjem na Slovensku tvoril najmenej 90% zo všetkých Vaších príjmov, ktoré Vám plynú zo Slovenska a aj zo zahraničia, potom máte nárok, inak nie.

Napíš komentár